Sexualkemisk process

Julius Fast skriver bland annat: ”Vad är det som gör att vi kan känna stark sexuell dragningskraft till någon vi möter, eller bli kära vid första ögonkastet? En läkare vid namn Michael R Liebowits vid Columbiauniversitetet har gjort omfattande studier och menar att dragningskraften beror på kraftiga störningar i de normala kemiska processerna i hjärnan. Vår hjärna kommunicerar med hjälp av ett stort antal signalsubstanser.

Två av dessa, noradrenalin och dopamin påverkar lustcentrum i hjärnan. Dessa två signalsubstanser samverkar dessutom med en naturlig amfetaminliknande substans i hjärnan som heter fenyletylamin och som frisätts när vi är förälskade. Ämnet gör andhämtningen och pulsen snabbare och får oss att känna ett exalterat lyckorus och en sorts behaglig aggressivitet. Vi bli modigare när det gäller att göra närmanden, och påverkar i vissa fall matlusten och sömnen.”

”Vi sätter själva igång den här processen genom att reagera känslomässigt när vi möter någon som intresserar oss men intresset måste vara ömsesidigt för att det ska fungera”, påpekar Julius Fast. Om bara den ena känner dragningskraft startar inte den sexualkemiska processen.

Inte för att vara så men det här fattar inte jag alls? "När vi möter någon som intresserar oss så fungerar det inte om intresset inte är ömsesidigt men annars om personen gör det så startar den sexualkemiska processen" - Vadå som om jag helt plötsligt blir extremt kåt av en kille jag känner DÅ betyder det automatiskt att han är tänd på mig också eller? Fan vad komplicerat! hahaha det känns som jag fattat denna texten helt fel nu men det är iallafall så jag tolkar den, haha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0